اخباروگزارشات کارگری21خرداد1393

 

 

- اجرای حکم تعزیری غالب حسینی از اعضای کمیته هماهنگی

- تجمع اعتراضی سه روزه کارگران کارخانه سيمان داراب

- اداره کار یزد حکم اخراج کارگر معدن چادرملو را تایید کرد

- موج گسترده اخراج پرسنل روابط عمومی وزارت نفت

- تجمع اعتراضی درتبریز برای احیای دریاچه ارومیه

- دولت برای جلب نظر اتاق بازرگانی، کارگران را از دریافت سبد کالا محروم کرد

- توپ‌های جام‌جهانی فوتبال و کودکان کار

-۱۰ تن در انفجار معدن در چين کشته شدند

اجرای حکم تعزیری غالب حسینی از اعضای کمیته هماهنگی

غالب حسینی ،فعال کارگری و از اعضای کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری  طی نامه ای که در تار یخ 18/03/93 دریافت نمود ،طی 20روز آینده جهت گذراندن 6 ماه حکم تعزیری باید خود را به دادگاه معرفی نماید .

نامبرده در 29 اسفند سال 1391 در محل کار بازداشت و به مدت 2 ماه در سلول های اداره اطلاعات  بازداشت بود که با قرار وثیقه 150 میلیون تومانی در روز 23 اردیبهشت سال 92 از زندان آزاد شد و بعد از دادگاهی در شعبه اول دادگاه انقلاب توسط قاضی بابایی به اتهام عضویت در کمیته هماهنگی به یک سال حکم تعزیری و از حیث تبلیغ علیه نظام به 6 ماه حکم تعزیری که در مجموع 18 ماه حبس محکوم گردید که در دادگاه تجدید نظر به جهت عضویت ر کمیته هماهنگی تبرئه و 6 ماه حکم جهت تبلیغ علیه نظام تایید گردید که در حا ل حاضر جهت گذراندن باقی مانده حکم باید طی 20 روز آینده خود را به زندان معرفی نماید .

کمیته هماهنگی ضمن محکوم کردن حکم صادره علیه این عضو کمیته هماهنگی خواهان لغو احکام صادره علیه کارگران و فعالین کارگر می باشد .

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

20خرداد 1393

تجمع اعتراضی سه روزه کارگران کارخانه سيمان داراب

کارگران کارخانه سيمان داراب پس از سه روز تجمع اعتراضی(19،18و20خرداد) به سرکارشان برگشتند.

به گزارش20خرداد همگام داراب، روز20خرداد در حالي تجمع کارگران شرکت سيمان داراب در اعتراض به مسائل صنفي و کارگري و آنچه که کارگران آن را خواسته هاي قانوني خود مي دانند وارد سومين روز ميشد که بالاخره عصر ديروز جمعي از مديران اجرايي شهرستان به کارخانه ي سيمان داراب رفتند و با کارگران معترض براي بررسي خواسته ها و مشکلات شان در يک جلسه مشترک برگزار کردند .

در اين جلسه فرماندار داراب کرامت قاسمي، گستردگي حضور کارگران که مدعي حق و حقوق خود هستند را دليل برگزاري اين نشست براي طرح درخواست هايشان بر شمرد و افزود: در کارخانه سيمان اگر کسي احساس مي کند که حقي از وي تضعيفشده است؛ به اداره کار مراجعه کند و مي تواند پيگير حق و حقوق خود باشد.

در اين جلسه يکي از کارگران اين شرکت با اشاره به اينکه ما از سال گذشته درخواست هايي داشتيم که عليرغم مراجعه به شوراي کارگري در خصوص يک سري از آنها هيچگونه پاسخي دريافت نکرديم گفت: درخواست خود را به صورت مکتوب و قانوني به اداره کار، مديرعامل و… ارائه کرديم ولي متأسفانه پاسخ دريافت نکرديم و همين بي توجهي ها سبب اعتراض کارگران شد .

يکي ديگر از کارگران اين شرکت نيز به رعايت نشدن حقوق کارگري وتحقق خواسته هاي حداقلي خود اشاره کرد و گفت : منِ کارگر بعد از ?? سال هرگاه مي خواهم صحبت کنم از جلسات بيرون مي شوم، در کارخانه با جان خود بازي مي کنيم ولي از حق و حقوق کف کارگري برخوردار نيستم و علاوه بر اينکه از حداقل ها برخوردار نيستم تهديد به اخراج هم مي شويم. ما با کسي سر جنگ نداريم، حقمان را مي خواهيم.

موضوع پرداخت حقوق به 30 نفر از مديران و پرسنلي که مجيدپور مدير عامل اين شرکت آنها را در کارخانه مشغول به کار کرده است و به گفته ي يکي از کارگران حاضر در اين جلسه معدل 300نفر از پرسنل قوق دريافت مي کنند نيز از ديگر مطالب و اعتراضات مطرح شده در اين جلسه بود .

در ادامه ي اين جلسه مديرعامل شرکت سيمان در خصوص مطالبات کارگران گفت: ? مورد از درخواست ها ي مطرح شده مورد بررسي قرار گرفته است که در مورد افزايش حقوق امسال به هيچ وجه افزايش حقوق نخواهيم داشت وليکن قول پيگيري مي دهم ، حق نوبت کاري از ??درصد به ?/?? درصد افزايش پيدا مي کند و موضوع بازنشستگي يک ماه قانوني است.

اکبر مجيدپور هم چنين از موافقت با افزايش وام مسکن کارگران اين شرکت خبر داد و افزود : وام مسکن را به ? ميليون افزايش مي دهيم در خصوص افزايش سهم بيمه مديريت نيز تا شهريور ماه نتيجه آن مشخص مي شود.

در پايان اين جلسه فرماندار گفت: به کارگران توصيه مي کنم که به سر کار خود برگردند. اما به دليل قانع نشدن کارگران از پاسخ هاي مدير عامل امروز صبح نيز براي روز سوم در مقابل درب کارخانه اقدام به تجمع کردند، که با پا در مياني شورا و نماينده کارگران و قول هيئت مديره مبني بر برگزاري جلسه با کارگران حداکثر تا يک ماه آينده آنها به سرکار خود برگشتند.

اداره کار یزد حکم اخراج کارگر معدن چادرملو را تایید کرد

هیات حل اختلاف اداره کار یزد در جلسه نهایی خود به منظور بررسی حکم بازگشت به کار بهرام حسنی نژاد کارگر معدن چادرملو، شکایتش را وارد ندانسته وحکم اخراجش راتایید کرد.

به گزارش 21خردادایلنا،بهرام حسنی نژاد در این باره گفت: هیات حل اختلاف اداره کار یزد در جلسه نهایی خود به منظور بررسی حکم بازگشت به کار من ، شکایتم را وارد ندانسته است.

وی ادامه داد: هیات حل اختلاف اداره کار یزد با نادیده گرفتن مواد ۱۴ و ۱۸ قانون کار رای به رد شکایت من داده است.

گفتنی است ماده ۱۴ قانون کار می گوید چنانچه انجام تعهدات یكی از طرفین موقتا متوقف شود، قرارداد كار به حال تعلیق در می‌آید و پس از رفع مانع، قرارداد كار با احتساب سابقه خدمت (از لحاظ بازنشستگی و افزایش مزد) به حالت اول برمی‌گردد.

ماده ۱۸ قانون کار نیز صراحت دارد چنانچه توقیف كارگر به سبب شكایت كارفرما باشد و این توقیف در مراجع حل اختلاف منتهی به حكم محكومیت نگردد، مدت آن جزء سابقه خدمت كارگر محسوب می‌شود و كارفرما مكلف است علاوه بر جبران ضرر و زیان وارده كه مطابق حكم دادگاه به كارگر می‌پردازد، مزد و مزایای وی را نیز پرداخت نماید.

نماینده اخراجی کارگران معدن چادر ملو تاکید کرد: در حالی هیات تشخیص و حل اختلاف اداره کار به استناد خاتمه یافتن مهلت قرارداد با در خواست بازگشت به کار وی مخالفت کرده است که کارفرما در زمان معتبر بودن قرارداد وی را اخراج کرده است.

وی تاکید کرد: از آنجا که من پیش از اتمام مهلت قرارداد خود از کار اخراج شده‌ام، استدلال اداره کار در خصوص رد درخواست شکایت من با منطق قانونی منافات دارد چرا که طبق قانون اگر قرارداد کار موقتی به هر دلیل معلق و سپس رفع تعلیق شود، کارگر بابت مدت باقیمانده از قرارداد در استخدام کارفرما خواهد بود و دوران تعلیق جزء ایام قرارداد محسوب نخواهد شد.

وی تاکید کرد: مطابق همین قانون کارفرما مکلف بود در زمان تعلیق قرارداد 50 درصد حقوق و مزایای قانونی مرا تا زمان تعیین تکلیف نهایی پرداخت کند که متاسفانه چنین اتفاقی صورت نگرفته است.

حسنی نژاد تصریح کرد: کارفرما موظف است پنجاه درصد ازحقوق من را طی مدت تعلیق پرداخت کند.

وی ادامه داد: حکم هیات حل اختلاف اداره کار یزد به منظور محاسبه مطالبات مربوط به حقوق و مزایای من در مدت زمان تعلیق به مواد غیر مرتبطی از قانون کار همانند ماده ۳۷ که ناظر به پرداخت مزد در شرایط عادی می باشد، اشاره کرده است.

حسنی نژاد در پایان با بیان این ادعا که در رای صادر شده اثری از شکایتش از وزارتخانه های تعاون، کار و رفاه اجتماعی و صنعت، معدن و تجارت دیده نمی شود، اظهار کرد: برای پیگیری مطالبات خود و سایر همکارانم در معدن چادرملو قصد دارم در مراجع ذیصلاح بالاتری همانند دیوان عدالت اداری و دادگستری طرح شکایت کنم.

موج گسترده اخراج پرسنل روابط عمومی وزارت نفت

 آقای روحانی! کلید نخواستیم؛ داس را از دست نعمت الهی بگیر!

از روابط عمومی وزارت نفت خبر می رسد تعداد زیادی از پرسنل این سازمان با دستور آقای اکبر نعمت الهی مدیر کل این سازمان از وزارت نفت اخراج شدند.

 به گزارش20خرداد نفت نیوز، این پرسنل از نیروهای بخش های مختلف زیر مجموعه روابط عمومی نفت بودند که در دولت های گذشته مشغول به کار شدند و هم اکنون پس از اخراج اجازه جذب در هیچکدام از واحدهای وزارتخانه به آنها داده نشد.

 گفته می شود به عده ای دیگر نیز اخطار داده شد که به فکر پیدا کردن کار در خارج از نفت باشند.

برخی منابع تعداد اخراجی های فاز اول روابط عمومی نفت را بین 13 تا 15 نفر ذکر کرده اند.

یکی از کارمندان اخراج شده در همین زمینه گفت: آقای دکتر روحانی رئیس جمهور دولت تدبیر و امید بارها تصریح کرده بود که با " کلید" پا به عرصه سیاست گذاشته اما مدیر کل روابط عمومی وزارت نفت عملاً داس در دست به جان عده ای کارمند ضعیف و غیرسیاسی مثل ما افتاده است.

وی تصریح کرد فعلاً بجای ما 7 نفر مشاور برای آقای مدیر کل روابط عمومی نفت جذب شده است.

تجمع اعتراضی درتبریز برای احیای دریاچه ارومیه

عصر روز گذشته(سه شنبه) در تبریز، تجمعی خیابانی در اعتراض به آنچه «بدقولی رئیس جمهور حسن روحانی در خصوص دریاچه ارومیه» نامیده می شد انجام گرفت.

به گزارش21خرداد تبریز بیدار ، از چند روز پیش برخی فعالان در شبکه های اجتماعی خبر از برگزاری تجمعی در اعتراض به بدقولی رئیس جمهور حسن روحانی در خصوص رسیدگی به وضعیت اسف بار دریاچه ارومیه می دادند.

 این عده درست روزی را برای تجمع انتخاب کرده بودند که سال گذشته در چنین روزی حسن روحانی در سفر خود به تبریز و سخنرانی در سالن شهید پورشریفی وعده احیای دریاچه ارومیه را داد.

 معترضین معتقدند اقدام اثر بخشی آنچنان که انتظار بود در یک سال پس از پیروزی حسن روحانی در این راستا صورت نگرفته است و تنها به تشکیل برخی کمیته ها بسنده شده است.

 استانداری آذربایجان شرقی و فرمانداری تبریز اعلام کردند تا عصر سه شنبه هیچ درخواست مجوزی برای این تجمع درخواست نشده بود.

 این تجمع بدون مجوز، در میان تدابیر امنیتی نیروی انتظامی جهت حفظ آرام بودن تجمع در مسیر چهارراه آبرسان به طرف فلکه دانشگاه آغاز شد.

براساس این گزارش،ماموران انتظامی تعدادی از تجمع کنندگان رابازداشت کردند.

دولت برای جلب نظر اتاق بازرگانی، کارگران را از دریافت سبد کالا محروم کرد

یک فعال کارگری حذف کارگران از لیست توزیع سبد کالا توسط دولت را اقدامی برای جلب نظر کارفرمایان و اتاق بازرگانی دانست و گفت: برخلاف شعارهای اولیه دولت و انتظار مردم، به نظر می‌رسد معاش جامعه کارگری اهمیت چندانی برای دولت ندارد.

به گزارش21خردادایلنا،عبدالله وطن خواه در این باره گفت: دولت در ابتدای کار، وعده توزیع سبد کالایی را برای جبران افزایش هزینه‌های ناشی از اجرای فاز دوم هدفمندی به مردم داد اما حالا برخلاف شعارهای تبلیغاتی‌اش کارگران را از لیست دریافت حذف کرده تا به این صورت هزینه‌های اجرای این طرح را بکاهد.

وی با اشاره به مرحله اول توزیع سبدهای کالا گفت: دولت برای برنامه ریزی اولین مرحله توزیع سه ماه وقت خرید اما نحوه توزیع سبدها و کیفیت اقلام توزیع شده، شأن دریافت کنندگان را زیر سوال برد. حذف کارگران از مرحله دوم توزیع نیز بیان‌گر عدم توانایی دولت در اجرای صحیح وعده‌هایش است.

وی با بیان اینکه محروم کردن کارگران از دریافت سبد کالا به معنای دوری دولت از زندگی و معیشت روزمره کارگران است، ادامه داد: قدم‌های دولت در این چندماه اساسا کمک چندانی به جامعه کارگری نکرده است. افزایش مزد 93 مانند همه سالهای قبل کمتر از نرخ تورم بود درحالی که دولت بنای اجرای فاز دوم هدفمندی را نیز گذاشته بود. در چنین شرایطی حذف کارگران از لیست دریافت سبد کالا می تواند نشان دهنده اهمیت پایین قشر مزدبگیر برای دولت یازدهم باشد.

توپ‌های جام‌جهانی فوتبال و کودکان کار

طبق گزارش‌های موجود بسیاری از توپ‌های ادوار جام‌جهانی توسط کودکان کار در کشورهای توسعه نیافته از جمله پاکستان دوخته می‌شود.

براساس آمارهای منتشر شده امروزه حدود 80 درصد از توپ‌های فوتبالی که در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گيرند، در پاکستان توليد می‌شوند. 75 درصد از اين حجم توليد که معادل 60 درصد از کل توليد توپ فوتبال در جهان می‌شود، در شهر سيالکوت پاکستان صورت می‌گيرد. همچنين تا پايان دهه 90 ميلادی پاکستان به قطب توليد 75 درصد از مجموع توپهای فوتبال در جهان تبديل شد. ضمن اين‌که بيش از 70 درصد از کل توپ‌های وارداتی به آمريکا نيز ساخت پاکستان هستند. عمده اين توپ‌ها در شهر سيالکوت توليد می‌شوند، شهری که نزديک به 100 سال سابقه کار در صنعت توليد توپ فوتبال را دارد.

در شهر سیالکوت هزاران کودک بين سنين پنج تا ١٤ سال به١٠تا١١ساعت کار جهت امرار معاش خود و هزینه زندگی خانواده‌شان مجبور به کار در مراکز دوخت توپ هستند که دستمزد آنان در ازای دوخت هر توپ حدود٦٠سنت است.

منبع: https://www.facebook.com/media/set/?set=a.754722634550267.1073741828.235440496478486&type=1

۱۰ تن در انفجار معدن در چين کشته شدند

بر اثر ریزش معدن زغال سنگ در جنوب غربی چین طی شب گذشته ده نفر جان باختند.

به گزارش21خرداد ماين نيوز، بر اثر ریزش معدن زغال سنگ در استان گیژو در جنوب غربی چین طی شب گذشته ده نفر جان باختند.

مقامات محلی شهر لیوپانشویی اعلام کردند زمانی که گاز در معدن زغال سنگ منفجر شد و معدن فرو ریخت، 130 معدنچی در معدن مشغول به کار بودند که از این تعداد 120 معدنچی موفق به فرار شدند.

به گزارش شينهوا، امدادرسانان بامداد امروز چهارشنبه جسد 10 قربانی این حادثه را از چاه های معدن بیرون کشیدند.

بیست ویکم خردادماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com